Karta informacyjna
Nazwa usługi: Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów.
Miejsce załatwienia sprawy:
Urząd Gminy w Dydni
Dydnia 224
36-204 Dydnia
Kogo dotyczy: Każdego, kto ubiega się o zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów.
Etapy realizacji:
- Złożenie wniosku przez wnioskodawcę.
- Ustalenie stron i zawiadomienie o postępowaniu przez organ administracji publicznej.
- Oględziny drzew/krzewów przez urzędnika.
- Wydanie i odbiór zezwolenia na usunięcie drzew/krzewów.
- Wniesienie opłaty za usunięcie drzew/krzewów.
Wymagane dokumenty:
PODSTAWOWE DOKUMENTY:
1. Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (można skorzystać z przykładowego formularza załączonego do niniejszej karty usługi, który należy wypełnić i podpisać / wzór). Wniosek musi zawierać dane posiadacza wraz z danymi adresowymi, oznaczenie nieruchomości na której rosną objęte wnioskiem drzewa lub krzewy (numer działki ewidencyjnej zgodnie z obowiązującym podziałem ewidencji gruntów), oznaczenie drzew lub krzewów przeznaczonych do usunięcia tj.: ilość, nazwa gatunkowa, obwód pnia na wysokości 130 cm, powierzchnia krzewów, przyczynę oraz termin planowanego usunięcia, termin i miejsce posadzenia nowych drzew lub krzewów, wskazanie czy cel usunięcia jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.
2. Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
3. Zgoda właściciela lub współwłaściciela na usunięcie drzew lub krzewów - w przypadku gdy posiadacz nie jest wyłącznym właścicielem nieruchomości.
4. Rysunek lub mapę określającą usytuowanie drzew lub krzewów w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych.
5. Projekt planu nasadzeń zastępczych (w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania terenu) rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska; lub projekt przesadzenia drzewa określający lokalizację przesadzenia oraz opis technologii prowadzenia prac.
6. Zgoda właściciela nieruchomości na której są planowane nasadzenia zastępcze - jeżeli nieruchomość ta nie jest własnością wnioskodawcy.
7. Pełnomocnictwo do reprezentowania w przypadku działania przez pełnomocnika.
8. Zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15 ustawy o ochronie przyrody (np. usunięcie gniazd ptaków lub innych gatunków chronionych) - jeżeli zostało wydane.
DODATKOWE DOKUMENTY WYMAGANE DO WNIOSKÓW SKŁADANYCH PRZEZ SPÓŁDZIELNIE MIESZKANIOWE LUB WSPÓLNOTY MIESZKAŃCÓW
1. Oświadczenie władz spółdzielni lub zarządu wspólnoty mieszkaniowej o wypełnieniu obowiązku informacyjnego, o którym mowa w art. 83 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody tzn. o poinformowaniu członków spółdzielni, właścicieli budynków, lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokalu lub członków wspólnoty mieszkaniowej o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.
2. Uchwałę wspólnoty mieszkaniowej lub inne dokumenty wskazujące że osoby podpisujące wniosek oraz oświadczenia w imieniu Wspólnoty są umocowane do występowania przed organami administracji publicznej w sprawach związanych z wycinaniem drzew lub krzewów (tj. w sprawach przekraczających zakres zwykłego zarządu).
DODATKOWE DOKUMENTY WYMAGANE DO WNIOSKÓW ZWIĄZANYCH Z KOLIZJĄ DRZEW LUB KRZEWÓW Z PLANOWANĄ INWESTYCJĄ
1. Sporządzony na podkładzie mapy klauzulowanej projekt zagospodarowania działki lub terenu wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane, (w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane) – określający usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości. Oznaczenie drzew lub krzewów przeznaczonych do usunięcia należy wykonać w formie inwentaryzacji zieleni (wszystkich drzew i krzewów) występującej na terenie objętym inwestycją z określeniem: a) gatunków drzew i krzewów, b) obwodu pni na wysokości 130 cm od ziemi, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo posiada kilka pni – obwód każdego z tych pni, nie posiada pnia – obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa c) wysokości drzew i zasięgu ich koron, d) powierzchni porośniętej krzewami w m2, e) stanu zdrowotnego zieleni w ocenie wnioskodawcy wraz z zaznaczeniem na mapie drzew i krzewów przeznaczonych do usunięcia (wycinki lub przesadzenia). Inwentaryzacja winna zawierać część opisową oraz graficzną na kopii aktualnej mapy zasadniczej obejmującej projekt zagospodarowania i uzbrojenia działki lub terenu zgodnie z obowiązującymi aktami prawa i normami dotyczącymi formy i zakresu projektu budowlanego.
2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie.
3. Kserokopia ostatecznej decyzji o ustaleniu warunków zabudowy (WZ), ostatecznej decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (ULICP) lub informacja że przedsięwzięcie będzie realizowane w oparciu o obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
4. Kserokopia ostatecznej decyzji pozwolenia na budowę (jeżeli została wydana) lub w przypadku robót, dla których decyzja pozwolenia na budowę nie jest wymagana - oświadczenie o zamiarze wykonania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia lub zaświadczenie o przyjęciu bez sprzeciwu zamiaru wykonania robót budowlanych.
Sposób załatwienia sprawy: Uzyskanie zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu
Czas załatwienia sprawy: Do miesiąca, w szczególnych przypadkach, termin ten może się wydłużyć do dwóch miesięcy, o czym poinformuje urząd.
Do terminów załatwiania sprawy określonych w przepisach ustawy Kodeks postępowania administracyjnego nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (np. okresu oczekiwania na komplet materiałów), okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Opłaty:
Opłata za usunięcie drzewa:
Stawki opłat zależą od gatunku drzewa oraz obwodu jego pnia na wysokości 130 cm.
Opłata za usunięcie krzewów:
Opłatę za usunięcie krzewu urząd ustali mnożąc liczbę metrów kwadratowych powierzchni gruntu pokrytej usuwanymi krzewami i stawkę opłaty. Za wielkość powierzchni pokrytej krzewami przyjmuje się wielkość powierzchni rzutu poziomego krzewu. Opłata zależy od gatunku krzewu i od powierzchni krzewu lub krzewów rosnących w skupisku.
Opłata skarbowa za pełnomocnictwo (opcjonalne) – 17 zł
Tryb odwoławczy: Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2024 poz. 1478)
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów (Dz. U. 2017 poz. 1330)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. (Dz. U. 2024 poz. 572)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (Dz. U. 2023 poz. 2111)